Adobe Summit EMEA 2018

Adobe Summit EMEA 2018

Začátkem května jsem měl již tradičně (již po osmé) možnost zúčastnit se zdaleka největší akce svého druhu na našem kontinentu změřené na Digitální Marketing. Adobe Summit stále roste a letos se počet účastníků navýšil nad 5.000! To s sebou přineslo i nezvyklý efekt – nepodařilo se mi potkat se ani s některými zástupci našich klientů, o kterých jsem věděl, že se také zúčastnili.

Kam jsme se za rok posunuli?

Už v článku o loškém Adobe Summitu EMEA 2017 jsem popisoval, že Adobe prohlubuje míru integrace svých nástrojů a že je za tím cítit silná vize, jak na trh přinést něco, co dokáže pokrýt širokou škálu požadavků větších společností v oblasti digitálního marketingu. Nejen u našich klientů často vidíme, že zápasí s různými řešeními na mnoha frontách a tím, že dílčí problémy řeší izolovaně, často si neuvědomí, že nákladová stránka rovnice nevychází zrovna nejlépe. Nástroje od Adobe se mohou na první pohled jevit jako poměrně drahé, ale dokud nedojde k pečlivému srovnání toho, co dokáží adresovat a jaká stávající řešení umí nahradit, tak je tento pohled značně zavádějící. Trend v začišťování integrací (skrze snazší technická řešení a hladší procesy a workflows) nadále pokračuje a je cítit, že i další rok v tomto ohledu přináší zlepšení.

Nicméně v posledním roce nedošlo k žádným dalším zásadním akvizicím (ty poslední zásadnější byla akvizice z roku 2013, kdy se ze společnosti Neolane postupně vyvinul Adobe Campaign a následně akvizice z roku 2016, kdy do portfolia přibyly společnosti Livefyre doplňující funkčnosti Experience Cloudu o workflows kolem contentu na sociálních sítítch a Tubemogul rozšiřující záběr DMP Adobe Audience Manager) ani oznámení nových strategických partnerství (pouze je nadále akcentována úzká spolupráce s Microsoftem a jejich produkty kolem CRM Dynamics, která byla oznámena loni). Zdá se tedy, že stávající pokrytí funkcionalit Experience Cloudu je již z pohledu vize a strategie Adobe dostatečné. Z toho důvodu všichni netrpělivě očekávali, kam se Adobe zaměří nyní.

Co je tedy ta další velká věc?

Adobe mě opět nezklamalo v tom, že dokáží velmi pečlivě nasát z trhu očekávání a správně zachytit, kde je jejich aktuální nějvětší bolístka. Stejně jako tomu bylo dříve, i letos postavili svoji message na pokračování příběhu z minulých ročníků – a dočkali jsme se proto nenápadných referencí zpět ke storylines o zvyšujících se nárocích našich uživatelů, koncentrovaných v „poslední milisekundě“ a v transformaci trhu skrze historické milníky „vlny ERP“ a „vlny CRM“ s pokusem definovat nejnovější posun do vlastního pojmu „vlny Experience Businessu“.

Message proto letos měla dvě klíčové mise a zněla sebevědomě a jasně: naše technologie mají na trhu jednozančnou pozici leadera a je na vás, abyste „modernizovali svůj technologický stack“ („Modernize Technology“), to je ale nutné doplnit též schopnostmi na straně lidí, kteří je mají používat. A aby nezůstalo jen u slov (protože jinak by byly na místě uštěpačné poznámky o bullshiterství), byl oznámen zásadní závazek napomoci komunitě zákazníků, vývojářů i partnerů „rozvíjet jejich talent“ („Amplify Talent“) a to prostřednictvím zásadních investic do zlepšení dokumentace a zároveň oznámení vytvoření nového portálu pro digitální vzdělávání zvaného „Experience League“. Už nyní je tam nashromážděná solidní zásoba návodů, best practices, tipů a triků, case studies pečlivě kategorizovaných dle vertikál, jednotlivých navízených řešení a úrovní vašich stávajících kompetencí (od začátečníků po profesionály). Co se může líbit nám jako partnerům, je též akcent právě na to, že realizaci řady větších výzev je vždy vhodné akcelerovat prostřednictvím partnerů.

Závěrem

Abych snad nepůsobil jako nekritický uctívač Adobe, za kterého mě občas někdo považuje (a mám pro to pochopení), musím přidat určitý povzdech. Ve vývoji z posledních let je velmi patrné, že v hledáčku Adobe jsou hlavně velcí globální hráči a že šanci na získání jakékoliv pozornosti mají jen partneři na poměry našeho trhu gigantických rozměrů.  Tuto myšlenku také podporuje určitá konsolidace na straně partnerů, která se v uplynulých letech viditelně dějě – vstup obřích síťových agentur na toto pole (Dentsu Aegis, Havas, Omnicom, Publicis, WPP) stejně jako fůze specializovaných agentur (Cognizant + Netcentric, Sapient Nitro + Razorfish) či neotřesná pozice tradičních gigantů (Deloitte, Accenture). Je proto načase znovu hledat naši pozici v tomto ekosystému, kde bude možná snazší uplatnit se jako specializovaný hráč či technologický partner.


Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.