Co přinesou změny na Seznam.cz pro e-mail marketéry?

Co přinesou změny na Seznam.cz pro e-mail marketéry?

Na včerejší konferenci GDPR & E-mailing, kterou pořádal Mailkit, bylo představeno několik zajímavých novinek, které se týkají e-mailového marketingu. O většinu z nich se postaral největší český provozovatel Seznam.cz.

Od května 2018 bude povinný double opt-in

V souvislosti s nástupem GDPR v květnu příštího roku se Seznam.cz rozhodl, že byť to nařízení jako takové výslovně nevyžaduje, tak bude výrazně penalizovat ty odesílatele, kteří nemají implementovaný správný double opt-in proces. Doteď platilo, že pokud jste trefili nějakou spamovou past na Seznamu, tak jste byli zablokováni na 90 dnů. Nově bude platit, že pokud se vám povede trefit jedinou past na Seznamu, tak už nedoručíte na Seznam.cz nikdy nic. Výjimkou jsou právě konfirmační e-maily, které Seznam detekuje.

A pozor, platí to bez ohledu na způsob získání e-mailu – tj. Seznamu je jedno, jestli jste e-mail získali z webového formuláře, kiosku na prodejně nebo papírové registrace – povinný double opt-in platí pro všechny! Cílem je samozřejmě zlepšená ochrana zákazníků proti zneužívání (ať už cíleně nebo omylem – např. kvůli překlepům) jejich e-mailových adres.

Celoobrázkové e-maily budou označovány jako SPAM

Další významnou novinkou je zpřísnění postihů (SPAM skóre) pro ty, kdo posílají celoobrázkové e-maily nebo vkládají do e-mailu obrázky namísto odkazů na ně. Přesný poměr obrázků a textu David Finger, který novinky představoval, nechtěl říct, ale naznačil, že “tapeta z hromady obrázků nebo jeden velký obrázek a minimum textu (hlavička ani patička se do toho nepočítají) budou znamenat výrazný postih”.

Stejný postih dopadne na ty, kdo posílají obrázky přímo v těle e-mailu (buď ve formě příloh nebo jako tzv. embedded). Tím totiž zvyšují datovou náročnost na všech stranách (především neúměrně zatěžují příjemce – zvlášť v případě stále rostoucí čtenosti na mobilech) a Seznam.cz tohle bude taky penalizovat.

Přesné datum spuštění David Finger neřekl, ale očekávají to do konce roku 2017. My tuto zprávu vítáme, už dlouho říkáme, že e-maily se mají designovat správně. Pokud tedy stále rozesíláte emailové letáky, začněte s redesignem už nyní, protože tato penalizace by mohla výrazně zasáhnout vaše předvánoční kampaně.

Nepoužívejte emotikony (ani jiné triky) v předmětu

Další penalizaci na SPAM skóre si vykoledujete, když budete posílat v předmětu zprávy emotikony (smajlíky, vlaječky, botičky, traktůrky a další podobné) – platí, že čím větší množství emotikonů, tím vyšší penalizace. Ještě hůř dopadnete, když se budete snažit obelhat zákazníky tím, když budete “švindlovat” přeposlané zprávy nebo odpovědi na ně (“Fwd: “ nebo “Re: “), popř. budete zkoušet nějaké triky, aby to vypadalo jako nepřečtená zpráva. Za všechny podobné techniky, kdy se snažíte zvýšit si pozornost na úkor předmětu jako takového dostanete opět záporné body. A do budoucna pravděpodobně ještě víc, než doteď.

Lepší reputaci odesílatele vám pomůže zajistit DMARC

Pokud si naopak chcete zlepšit reputaci odesílatele, tak implementujte DMARC. David Finger naznačil, že odesílatelé, kteří budou plně podporovat DMARC budou označeni za důvěryhodné i v seznamu došlé pošty. Navíc zadarmo dostanete reporty o tom, kde máte problém s tím, že někdo nedodržuje best practices pro rozesílky nebo dokonce zneužívá vaši doménu.

One-click Unsubscribe sníží riziko označování jako SPAM

Poslední novinkou z dílny Seznam.cz je implementace nového standardu pro odhlašování jedním kliknutím. Tento standard výrazně zjednodušuje odhlášení zákazníků, protože vyžaduje, aby v cestě nestálo vůbec nic dalšího – a uživatel se mohl jednoduše odhlásit jedním kliknutím (např. přímo z hlavičky zprávy). Kdo tento nový standard bude opět podporovat, získá u Seznam.cz plusové body.

Mailkit nasadil podporu pro One-Click unsubscribe již v květnu tohoto roku a zprávy odesílané z Mailkitu tak budou na Seznamu automaticky obsahovat jednoduché odhlašovací tlačítko.

Nový projekt Dobrý e-mail.cz je spuštěn

Další novinkou, která má zlepšit osvětu, jak správně dělat e-mailing (a to nejen z pohledu GDPR, nových zákonů, ale především z pohledu koncových uživatelů), je projekt Dobrý e-mail.cz. Jedná se o společný projekt firem Mailkit, Seznam.cz, VirusFree a Etnetera Activate, ale přidat se může každý, kdo dělá e-mailing správně podle Best practices. Cílem tohoto projektu je především osvěta – ať už technologická nebo především o doporučených postupech, jak dělat e-mailing tak, aby z něj koncový uživatel měl největší užitek. Dlouhodobě sledujeme nejnovější změny v legislativě, vývoj standardů a technologií proti SPAMu a obecně elektronickému obtěžování i novinky u jednotlivých provozovatelů e-mailových schránek. Všem proto doporučujeme tento projekt sledovat.


One comment

  • August 28th, 2017 16:37

    Článek je přínosný, ja např. netušil, že za emotikony hrozí postih. Bohužel jsem je několikrát použil, což spolu s neimplemetací DKIM a SenderID mělo za následek masivní snížení doručitelnosti. Nyní jsem tedy poučen a vím, čemu se vyhnout. Děkuji

Komentáře

Your email address will not be published. Required fields are marked *