Piwik vs. Google analytics vs. Adobe analytics

Piwik vs. Google analytics vs. Adobe analytics

Kdo trochu sledujete naši politickou scénu a současně digitální analytiku, tak zaregistroval, že Piráti odstranili ze svých stránek Google analytics a přešli na Piwik. V souvislosti s tímto bojem s datovou cloudovou hydrou se v médiích se to objevilo například takto:

Strana se rozhodla postupně přejít od nástroje Google Analytics k open source systému Piwik, který umí totožné funkce jako nástroj od Googlu. Hlavním důvodem pro přechod na jiný systém byla neochota poskytovat data o návštěvnících webů třetím stranám, tedy i americké společnosti Google, a nemít přehled o nakládání s nimi. (zdroj).

Koho zajímá diskuse k tématu, tak se může prohrabat pirátskými diskusemi. Nerad bych zabrušoval do ideologické roviny případu. A také si nedovolím hodnotit nakolik je pro českou politiku zásadní tato debata. Soustředím se na ono tvrzení: “Piwik umí to samé jako Google Analytics.” On totiž neumí. Je to jako kdyby někdo říkal, že vlastně lowcost Chromebook  umí to samé co poslední model MacBook PRO. No, oboje vypadá ve tmě z pěti metrů podobně. Má to klávesnici, display a lze na tom brouzdat po internetu. Což pokryje 80% potřeb běžného uživatele. Ale když přijdeme blíže….

A jistě ten Chromebook odvede v některých specifických případech velmi dobrou práci. Ale prostě to není stejné.

Activate má s Piwikem rozsáhlé zkušenosti. Pracujeme s ním u několika klientů od malých projektíků po weby s návštěvností v řádu miliónů uživatelů měsíčně. Většina zákazníků si jej pořídila ze stejných důvodů jako Piráti. Tedy z touhy mít všecha data na vlastní infrastruktuře. A naší rolí bylo dostat z nástroje maximum.

Pokud to nechcete číst celé, tak si dovolím shrnutí jak se dívám na naše nejčastěji používáné nástroje pro web analytiku:

  • Google Analytics je nástroj zadarmo, kde nemáte kontrolu nad daty. Výměnou za nulovou cenu a pěkné rozhraní dostáváte samplované výsledky, které stačí na základní analýzy. Pokročilý reporting, složitější metriky atd. si musíte dělat vedle. Nástroj se ale rychle vyvíjí a v kombinaci s Datastudiem a integrací s AdWords to je stále slušná volba.
  • Piwik je nástroj, který umí to, co GA před deseti lety. Výhodou je, že máte data u sebe a můžete si je tahat z databáze. Nástroj sám poskytuje jen základní reporting a jakákoliv pokročilejší analýza dat se musí dělat mimo.
  • Pokud chcete pokročilé funkce a současně kontrolu nad daty, nezbude vám než zaplatit. Například za Adobe Analytics. Dostanete nástroj s pokročilým sběrem dat, kvalitním reportingem, analytickými nástroji a možnou integrací na další nástroje z rodiny Adobe Marketing Cloudu.

A nyní trochu do detailu k tomu tvrzení, že Piwik umí to co GA před deseti lety.

Co tedy Piwik vlastně umí?

Předně je nutné si uvědomit, že existuje Piwik a PiwikPRO. PiwikPRO je komerční firma, která staví na opensource Piwiku, ale prodává k němu řadu placených pluginů. My se budeme bavit o Piwik opensource. Tak hurá na něj.

Web analytika začíná sběrem dat. Piwik používá javascriptové API, které je velmi podobné GA před přechodem na GA Universal. Tohle vypadá povědomě, že?

API je podobné původním GA i z hlediska možností toho co trackovat. Například ecommerce tracking je dostupný jen jako plugin a umožňuje opravdový základ. Na nějaké funkce typu enhanced ecommerce můžete zapomenout. A nebo si je sami nasimulovat pomocí content trackingu a událostí.

Má i knihovny pro Android a iOS. Trochu bolestivé bylo, že knihovna pro iOS dlouho stála a nepodporovala nový Swift. Ale to se spravilo. Velkým problémem Piwiku je, že neobsahuje filtry. Nelze tedy vytvářet nic jako filtrované view, nelze čistit data apod. Pokud toto chcete dělat nezbude než vstupní filtry napsat jako plugin v PHP. Piwik také umí analyzovat web server logy.

 

Ale na jedno jsem úplně zapoměl. Web analytika začíná sběrem dat v případě cloudových řešení. Piwik musíte někam nainstalovat. A pokud nechcete mít data v cloudech nezbude vám než vlastní železo. Piwik je klasická PHP aplikace ukládající data do mySQL. Musíte tedy mít někoho, kdo podobnou věc umí rozchodit. Což není tak těžké pro malé zátěže. Problém nastává pokud se blížíte větším zátěžím. Budete ladit výkon, řešit bezpečnostní problémy PHP, budete řešit replikace mySQL atd. A těch dat je poměrně hodně. U větších webů máme i 5TB za rok v mySQL. Tedy miliardy řádků. Jedna centrální DB je bohužel problémem Piwiku. Lze celkem snadno horizontálně škálovat trackery dat, ale ta jedna DB jako single point of failure stále zůstává.

Reporting dat je pak dalším krokem. Jak to vypadá se můžete podívat zde: https://demo.piwik.org/.  Pozor – v opensource Piwiku nejsou funkce uvedené v sekci Premium. A zde vnímáme největší kámen úrazu. Když si proklikáte rozhraní, tak vypadá pěkně. Ale když jdete do detailu, zjistíte, že reporting dat je velmi omezený:

  • Neexistují filtry tabulek – jen hledání a to ještě schované
  • Nelze rozpadat podle dalších dimenzí
  • Nelze sestavit vlastní report
  • Eventy jsou dost zoufalé
  • Nejsou funnely cílů
  • Není možnost pracovat s atribucí
  • …..

Tedy dostanete opravdu jenom velmi základní pohled na data, který prakticky nelze měnit. Cokoliv dalšího je nutné řešit PHP pluginy (custom report) nebo exportem dat z DB a jejich analýzou.

Při větších návštěvnostech začne být malým problémem i výkon reportovacího rozhraní a je nutné zapínat různé agregace atd.

Piwik není enterprise nástroj, takže nabízí jen velmi základní přístupová práva, nenapojíte jej na single sign on v rámci organizace, obtížně budete auditovat, co kdo viděl atd.

Takže vyplatí se Pirátům Piwik?

Těžko říci. Piwik je bezesporu nejlepším řešením na trhu, které je opensource a umožňuje plnou kontrolu nad daty. Pokud se nebojíte stavět si reporting vedle a napojíte si na jeho databázi třeba Tableau, je to dokonce super řešení. Ale porovnávat jej s čistě cloudovými řešeními není opravdu fér. Zatímco k obsluze GA stačil webmaster s GTM a na analýzu dat kdokoliv se znalostí digitálního marketingu, pro Piwik budou potřebovat větší ansámbl. Admina serveru, někoho na SQL, někoho na PHP. Informace, které z toho dostanou budou omezené a brzy budou potřebovat i nějakého datového analytika.  Pochopitelně mohou zapomenout na věci jako remarketing nebo A/B testy. To je cena za vlastnictví dat a je na každém, zda je ochoten ji platit.

Pokud po piwiku toužíte, rádi vám pomůžeme dostat z něj maximum. Ale předtím vám asi zkusíme vysvětlit, že Adobe Analytics je fakt lepší volba 😉


Komentáře

Your email address will not be published. Required fields are marked *