Povinný DKIM na Seznam.cz – co to znamená pro marketéry?

Povinný DKIM na Seznam.cz – co to znamená pro marketéry?

Seznam.cz oznámil od 1.4.2015 zpřísnění podmínek pro marketéry využívající hromadný e-mailing. Nově bude v doručených hromadných e-mailech vyžadovat tzv. DKIM podpis. Co to obnáší technicky jsem podrobně popsal v dřívějším článku, teď se podíváme, co to znamená prakticky pro marketéry. Zásadně se to totiž může dotknout transakčních e-mailů (např. s potvrzením objednávek).

Používáte MailChimp, GetResponse, Silverpop nebo další?

Pokud jste uživatelé některé z etablovaných e-mailových služeb, máte nejspíš už dávno vyřešeno. DKIM/SPF jsou dlouho zavedené standardy, celosvětově se bez nich dneska prakticky nefunguje, takže byste měli být v pohodě. Pokud chcete mít jistotu, zobrazte si zdrojový kód (nebo hlavičky) libovolného newsletteru, který posíláte a hledejte frázi “DKIM-Signature”:

DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha1; c=relaxed/relaxed; s=spop1024; d=news.bata.eu; h=Date:From:Reply-To:To:Message-ID:Subject:MIME-Version:Content-Type:List-Unsubscribe; i=fr-ch@news.bata.eu; bh=UNy+HOsygr6cM16oiqsn60tTc4I=;b=qZXdx9vHWT+43w0EAW83DTrRx2otNXFH16GWlycQtQgXZCH58uPe2kHpdCmlemrRzmHgiKd5xOFSUwpZpgqfmTYCKCl2Ya5R/XcqtSVOxLuISbBCfUY0cVY3X1ixmYLXQEtQtImO80gjAEcRew5hcKKp643GWFinI0Z0f2LCBdc=

Pokud jste našli něco podobného tomuto bloku, tak jste v pohodě a nemusíte (skoro) nic řešit. Pokud tam nic takového nenajdete, tak máte problém a je potřeba začít shánět programátory daného řešení, aby to tam dodělali nebo využít některý z konkurenčních systémů, který to dneska už standardně nabízí. Taky se mrkněte do dokumentace, někdy je potřeba tuhle funkci zapnout (v MailChimpu např. volbou Authenticate Campaign).

Pokud byste si snad nebyli jistí, klidně se ozvěte a podíváme se na to, jak si stojíte.

Gmail “via” značka

Přidání DKIM klíče ale může mít další důsledky, které na první pohled nejsou vidět. Jedním z nich je označení “via”, které používá např. Gmail. Vypadá takhle:

DKIM via

Jakmile se totiž doména klíče (hodnota parametru d= v DKIM podpisu, zde mailkit.eu) neshoduje s doménou odesílatele (zde anywhere.cz), zobrazí se již zmíněné “via” (ze kterého pak často rovnou poznáte, jakou službu na rozesílky daný marketér využívá). Není to žádná tragédie, ale někomu to může vadit a proto je potřeba si na to dát pozor a včas si zjistit, jestli váš provider umí DKIM klíče vztažené k doméně odesilatele nebo používají jen společný klíč pro všechny klienty. Většina těch seriózních to umí (viz návod pro MailChimp), ale dejte si pozor, někdy za to chtějí extra peníze (nebo to nabízejí až od nějaké úrovně služeb). V jednom případě (který nebudu raději jmenovat) se jednalo o významné navýšení rozpočtu za e-mailové rozesílky.

Whitelisting

Pokud váš mailový provider používá pouze sdílený DKIM klíč, tak může nastat ještě jeden problém – omezené možnosti tzv. whitelistace, tj. zařazení na seznam těch hodných, kdo neposílají SPAM. Pokud byste někde o zařazení na whitelist žádali, můžete se poměrně často potkat se žádostí, abyste měli newslettery podepsané klíčem z vaší domény (a ne tím společným).

Nicméně toto se netýká Seznamu, ten whitelistaci nenabízí.

A co transakční maily? Týká se jich to?

Seznam.cz na svém blogu uvádí, že se to týká “veškeré hromadné korespondence”. Jak tu “hromadnou” vlastně pozná a týká se to např. i potvrzení objednávek, informace o expedici nebo resetu hesla?

Nejdřív jak to pozná? Má celkem dost vodítek, ze kterých vychází:

  • IP adresa, ze které maily odchází (systémy hromadných rozesílek mají IP rozsahy poměrně snadno detekovatelné)
  • MAILFROM z hlavičky (neboli návratová adresa) – ta často vede zpátky na mailový systém, který zprávy rozesílá
  • přítomnost hodnoty List-Unsubscribe v hlavičce e-mailu opět “prozradí” hromadný rozesílač
  • přítomnost trackovacích kódů a měřících odkazů v těle e-mailu – ty v “normálních” mailech přece nebývají
  • historie IP adresy, MAILFROM nebo domény odesilatele (From) – každý mailový provider sleduje, kdo a kolik posílá e-mailů
  • podobnost e-mailů (když posíláte spoustu stejných nebo hodně podobných e-mailů)

Takže týká se to i potvrzení objednávek? A dalších transakčních e-mailů? Odpověď je bohužel trochu dvojznačná: ano, týká, ale nemusí se to hned projevit. Na jednu stranu se to týká všech hromadných mailů (tedy i transakčních), ale nemusí se to nutně projevit hned tím, že vám potvrzení objednávek začnou padat do SPAMu. Když nebudete mít DKIM, dostanete automaticky záporné body, i když pošlete jen stovky zpráv. Když ale ty záporné body (které můžete dostat i za spoustu dalších věcí) překročí danou hranici, tak teprve potom jde zpráva do SPAMu. Prostě do seznamu “hříchů” přibyla další položka – nicméně poměrně významná.

Pokud rozesíláte transakčních e-mailů hodně nebo pokud splňujete některý z dalších podmínek pro rozpoznání hromadného rozesílače, tak to rozhodně řešte. Možným řešením je využití systému pro spolehlivou rozesílku transakčních e-mailů – např. Mandrill nebo SendGrid. Odměnou vám bude to, že získáte další hodně zajímavá data o chování svých zákazníků a zcela upřímně – zvýšíte doručitelnost svých transakčních zpráv.

Nicméně i když nemáte tisíc objednávek denně a neposíláte hromady newsletterů, tak i v takovém případě se vás to týká. Jen se to nemusí hned projevit. Pokud se vám začnou množit stížnosti zákazníků, že nedostali potvrzení objednávky, měli byste se o to začít přinejmenším zajímat.

Závěr

Celkově tento krok chválím, podle mě měl přijít už dávno. I když DKIM není samospásný a může být dokonce i zdrojem problémů (když váš antivir přidá k podepsané zprávě svoji noticku, že ji zkontroloval, tak podpis poruší a zpráva nemusí vůbec dojít – další potenciální problémy jsem popsal v dříve zmiňovaném technickém článku), tak jeho povinné zavedení vítám. Pro marketéry znamená zavedení DKIM další krok ke zvýšení doručitelnosti jejich zpráv a odlišení hodných od spammerů.

 

 

 


2 comments

  • Jan
    February 24th, 2015 15:04

    U nás u Ecomailu už podepisujeme povinně spf a dkim přes rok a našem klientům to jen pomáhá.

  • April 21st, 2015 10:32

    Uff, tak už taky máme nastaveno. Snad bude v pořádku.

Komentáře

Your email address will not be published. Required fields are marked *