Správné odpovědi
- Přání k svátku (e-mail)
- Reaktivace zákazníků (e-mail)
- Omnichannel opuštěný košík (web personalizace + PPC + e-mail)
Jaké jste měli výsledky? Trefili jste všechno, nebo to nebylo 100%? Nevadí, tady najdete seznam scénářů, rozdělených do 3 kategorií marketingové automatizace.
Úroveň 1 – v rámci jednoho nástroje (1 datový zdroj, typicky ESP nebo reklamní platforma)
Tyto scénáře si nastavíte v reklamní platformě, kterou využíváte. Asi základ, který dnes zná každý marketér.
- Welcome seriál – E-mail (ESP)
🎯 Cíl: Přivítat nové zákazníky, představit značku a nastavit očekávání. - Opuštěný košík – E-mail nebo PPC (marketingová platforma + webtracking)
🎯 Cíl: Připomenout zapomenutý košík a zvýšit konverzi. - Opuštěná kategorie – E-mail nebo PPC (marketingová platforma + webtracking)
🎯 Cíl: Připomenout produkty, o které se zákazník zajímal, ale nenakoupil. - Přání k svátku – E-mail (ESP se jménem)
🎯 Cíl: Posílit loajalitu a pozitivní emoce dárkem nebo slevou. - Výročí registrace – E-mail (ESP s datem registrace)
🎯 Cíl: Posílit loajalitu a pozitivní emoce dárkem nebo slevou. - Review & feedback request – E-mail (ESP po potvrzení odeslání/doručení)
🎯 Cíl: Získat recenze a zlepšit důvěryhodnost značky. - Lookalike publika - PPC (platforma + webtracking)
🎯 Cíl: Získat nové zákazníky, kteří mají podobné chování jako ti, kteří u vás nakoupili.
Výhody:
- Jednoduché, rychle nastavitelné scénáře
- Nízké náklady na implementaci
- Dobrý poměr cena výkon pro firmy s menším rozpočtem
Nevýhody:
Omezený pohled na zákazníka s omezeným množstvím dat o jeho chování vás může dovést k:
- méně efektivnímu využití rozpočtu
- slabšímu výkonu kampaní
Úroveň 2 – propojení více datových zdrojů
Pokud chcete své kampaně obohatit, ale nepotřebujete sjednotit komunikaci na všech kanálech, můžete najít vhodné scénáře pro své kampaně v úrovni 2. Nejčastější využití těchto automatizací najdeme v e-mailingu.
- Poděkování po nákupu – E-mail (ESP + CRM + produktový feed)
🎯 Cíl: Poděkovat za nákup, podpořit další objednávku nebo upsell - Cross-sell kampaně – E-mail nebo web personalizace nebo PPC (marketingová platforma + CRM + produktový feed)
🎯 Cíl: Zvýšit průměrnou hodnotu objednávky nabídkou souvisejících produktů. - Upsell kampaně – E-mail nebo PPC remarketing (marketingová platforma + CRM + produktový feed)
🎯 Cíl: Přesvědčit zákazníka ke koupi vyšší/lepší varianty produktu. - Věrnostní klub – E-mail nebo SMS (marketingová platforma + CRM + loyalty systém)
🎯 Cíl: Aktivovat zákazníka k využití věrnostních bodů nebo výhod. - Hlídací pes – E-mail nebo SMS (ESP + skladový systém)
🎯 Cíl: Informovat zákazníky, že produkt je opět dostupný, a získat objednávku. - Price drop alert – E-mail nebo SMS nebo PPC (marketingová platforma + produktový feed + CRM)
🎯 Cíl: Upozornit na zlevnění produktu a urychlit nákupní rozhodnutí. - Poprodejní péče – E-mail nebo web personalizace (ESP + CRM + CSM)
🎯 Cíl: Edukovat zákazníky, budovat důvěru a posouvat je k nákupu. - Přesouhlasení – E-mail nebo SMS (CRM + marketingová platforma)
🎯 Cíl: Připomenout expiraci předplatného a motivovat k prodloužení. - Event reminder & follow-up – E-mail nebo SMS (CRM + event platforma)
🎯 Cíl: Zvýšit účast na akci a udržet zájem i po jejím skončení.
Výhody:
- Přesnější segmentace = lepší výsledky. Máme ozkoušeno, že automatizované e-mailové kampaně fungují až o 37 % lépe (zdroj Pavel Pola - Marketing Festival 2025)
Nevýhody:
- Časem dojdete k takovému množství scénářů, kdy se úroveň 2 stane naopak časově neudržitelnou.
- Možná váš zákazník neholduje e-mailu, ale najdete ho spíš na Instagramu. K tomu už ale potřebujete ucelený profil zákazníka, který získáte jedině v úrovni 3 - Customer Data Platform.
Úroveň 3 – Customer Data/Experience Platform
Jednorožec marketingové automatizace - CDxP. Jediná platforma, která sjednotí všechna vaše data a přivede omnichannel scénáře k životu během pár milisekund. Se zapojením AI vám dokonce pomůže vyladit segmentaci do detailu
CDP zvládne všechny předchozí scénáře, ale u nástrojů použitých ve scénářích si odmyslete “nebo”. Protože zvládne vaše sdělení doručit na všech platformách (e-mail, PPC i na sockách, přizpůsobí web, rozešle sms nebo i WhatsApp zprávu).
- Win-back campaign – E-mail + Push + In-App + PPC (e-shop, CDP)
🎯 Cíl: Aktivovat zákazníky, kteří delší dobu nenakoupili.
- Omnichannel abandoned cart – E-mail + Push + In-App + PPC (CDP)
🎯 Cíl: Zvýšit konverze z košíku pomocí více kanálů podle preferencí zákazníka.
- Real-time upsell – In-App message + Push + E-mail (CDP)
🎯 Cíl: Okamžitě doporučit relevantní produkt/službu v reálném čase.
CDP use casy jsme detailně popsali v článku Praktické využití Customer Data Platform.
Výhody:
- Budete dobře znát svého zákazníka a získáte tak výhodu nad konkurencí.
- Pokud si správně nastavíte scénáře, nebudete plácat marketingový rozpočet v kanálech, které vašeho zákazníka nezajímají.
- Posílíte vztak zákazníka k vaší značce díky hyper-personalisovanému přístupu.
- Ušetříte čas marketingového týmu, který tráví přípravou kampaní.
Nevýhody:
- Složitá implemetace (počítejte cca 6 měsíců)
- Vysoká počáteční investice, ale z našich zkušeností je návratnost při správné implementaci vysoká (kampaně budou efektivnější a čeká vás úspora v marketingovém rozpočtu).
Závěr
Nyní už asi tušíte, kde se váš marketing právě nachází a jestli ho povýšíte na další úroveň.
Pokud jste ready na 2, napište nám. Pokud už pokukujete po CDP, ale nejste si zatím jistí, přihlašte se na webinář Hyper-personalizace v reálném čase, kde se dozvíte víc.